Čarostřelec (C. M. von Weber)

Stavovské divadlo

190 Kč820 Kč Koupit vstupenky

Festival hudebního divadla OPERA 2020

Čarostřelec je považován za zakladatelské dílo německé romantické opery, dílo historicky významné ve vývoji německé opery a opery vůbec. Carl Maria von Weber zasadil děj Čarostřelce do českých lesů na Domažlicku (k Čechám měl blízký vztah, byl dirigentem ve Stavovském divadle v Praze). Libretista Friedrich Kind zpracoval příběh z Knihy o strašidlech Augusta F. Launa a Johanna A. Apela, který se odehrál na Domažlicku v době po třicetileté válce. Reálné příběhy končily tragicky – smrtelně zraněná nevěsta, její rodiče umírají žalem a samotný střelec skončí v blázinci. Mladý myslivec Max miluje dceru polesného Kuna, kterou však může získat za ženu jen tehdy, zvítězí-li ve střelecké soutěži. Další postavou je druhý nápadník Agáty; jmenuje se Kašpar a ve svůj prospěch použije čáry, spojí se s ďáblem a přemluví k odlití kouzelných střel ve Vlčí rokli i Maxe. V baladickém příběhu opery dominuje téma věčného boje dobra a zla. Weberova instrumentace přináší intenzivní barvitost a tajemné kouzlo. Ve Weberově hudbě je řada prvků lidového zpěvu a lidového tance. Lidovost se v příběhu pojí s nadpřirozenými prvky. Lidové postavy – hlavní milenecký pár a postava Aničky – jsou však pojaty realisticky. (Pro postavu Aničky byla údajně Weberovi inspirací jeho nastávající manželka.) Operu si zamluvil v roce 1817 berlínský intendant hrabě Carl von Brühl, který dal návrh ke změně názvu opery z původního Myslivcova nevěsta na Čarostřelec. Opera měla úspěšnou premiéru v roce 1821 v Berlíně.

Režisér Lubor Cukr – slovo ke koncepci opery Čarostřelec: Původně jeden z příběhů z Knihy o strašidlech A. Apela a F. Launa, inspirovaný soudními spisy z různých období a míst, později díky Weberovu a Kindovu přepracování téměř zlidověl a většina diváků ho zná pod názvem Čarostřelec. Rád bych se vrátil ke kořenům této temné legendy, která nás zavede mnohem dál do hlubin lidské duše. V každém z nás je dobrá část, která bojuje s tou špatnou. Záleží vždy na okolnostech a okamžiku prozření. Pojďme sestoupit společně se Sigmundem Freudem do krajiny černé téměř jako peklo samo, tedy do lidského nevědomí.

Nastudováno v německém originále, české titulky

Přibližná délka představení včetně jedné přestávky:
2 hodiny 30 minut

Premiéra: 16. června 2019 v Opavě

Informace o dějišti

Stavovské divadlo

Ovocný trh
Praha 1